در جوامع انسانی افراد در مقابل همدیگه حقوق و تکالیفی دارن که ملزم به رعایت اون ها هستن و عدم رعایتشون مجازات های دنیوی و معنوی به دنبال داره.
همیشه و همه جا صحبت از حق والدین بر فرزندان بوده، حالا خواستم کمی از حق فرزندان بر والدین از جنبه دینی نگاه کنم.
حقوق فرزند طبق رساله ی امام سجاد علیه السلام به چهار دسته تقسیم میشه:

  • باید بدانی که فرزند تو، جزئی از وجود تو است و خوبی و بدی او در این جهان به تو منسوب می‌شود.
  • باید بدانی که تو مسؤولی فرزندت را به خوبی تربیت کنی و با پروردگارش آشنایش کنی و در راه اطاعت از پروردگار، او را کمک کنی که در روز قیامت، هم در قبال خودت و هم در قبال فرزندت از تو سؤال خواهند کرد؛ اگر به مسؤولیّت خود عمل کرده باشی، پاداش می‌گیری و اگر در انجام مسؤولیّت کوتاهی کرده باشی، کیفر می‌شوی.
  • برای فرزندت مانند کسى کار کن که می‌داند بابت نیکوکارى در حقّ او پاداش می‎‌گیرد و بابت بدرفتارى در حقّ او کیفر می‌بیند.
  • فرزندت را به نحوی تربیت کن که کارهای او در دنیا، مایه‌ی افتخار و زینت تو باشد و خدا این انجام وظیفه در قبال او را از تو بپذیرد.

در جای دیگه رسول خدا (ص) در وصیت نامشون به حضرت علی (ع) فرمودند: «یلزم الوالدین من عقوق الوالد ما یلزم الولد لهما من العقوق» پدر و مادر را در آزردن فرزند همان گریبانگیر شود که فرزند را در آزردن آنان.

سایتی رو میخوندم که مسئله ای در مورد تنفر داشتن از پدر و مادر مطرح کرده بود. نظرات رو که خوندم تعداد کثیری نارضایتی های اخلاقی یا مالی یا .. والدینشون داشتن. درست یا غلط بودنشون رو فقط خدا میتونه قضاوت کنه اما چیزی که نه تنها در سایت بلکه در خانواده و جامعه مشخصه ناآگاهی والدین از حق فرزندانشون بر اونهاست. کاش همونطور که همه جا صحبت از حق والدین بر فرزندانه برعکسش رو هم نشر بدن.