درباره ی حد ارتباط با نامحرم در فضای مجازی و کلی که در یکی از وبلاگ ها مطرح شده بود رجوع کردم به آیات و روایات اما بعضی جاها نیاز داشتم کسی برام توضیحشون بده. بحث در این باره زیاده اما صرفا جوابی رو که حاج آقا احمدی ( که یکی از بزرگواران به من معرفیشون کردن) به من گفتن قرار میدم. شاید براتون مفید باشه.


در اسلام ارتباط معمول بین افراد نامحرم در حد متعارف حلال است ولی از جمع بندی آیات و روایاتی که در مورد ارتباط بین محرم و نامحرم وجود دارد به راحتی میتوان فهمید هر نوع رابطه عاطفی بین زن و مرد فقط در چهارچوب خانواده تعریف میشود.

 

قرآن خطاب به مردان و زنان مسلمان مى ‏فرماید:

وَ لا مُتَّخِذى أَخْدان‏ (مائده/ ۵) ومردان دوست پنهانى نگیرید.

وَ لا مُتَّخِذاتِ أَخْدان (نساء/۲۵) وزنان دوست پنهانى نگیرند.

 

زن جوان خثعمی در حجة الوداع به محضر رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم آمد تا مسئله ای بپرسد. حضرت در هنگام پاسخ، متوجه شد فضل بن عباس - که جوانی زیباروی و پشت سر پیامبر سوار بر اسب بود- به آن زن نگاه می­کند و او هم به فضل خیره شده است. رسول خدا با دست خود سر فضل را به سوی دیگر برگرداند. سپس فرمود: «رجل شابّ و امرأة شابّة فخشیت ِأن یدخل بینهما الشّیطان؛ مرد جوان و زن جوان، ترسیدم که شیطان بین آن دو داخل شود.»[21]

 

یک قاعده کلی وجود داره اینکه هرگاه دو نا محرم در ارتباط با یکدیگر قرار بگیرند احتمال مفسده در بطن این رابطه خوابیده است ولو طرفین واقعا قصد فساد نداشته باشند، و معمولا متاسفانه دیده شده در خیلی از موارد یک رابطه عاطفی صرف مثل دو همکار یا دانشجو و یا فامیل ابتدا با یک بحث عاطفی شروع شده و در نهایت با مشکلات بعدی همراه شده است

 

برای همین است که در اسلام حتی نگاه به نام محرم منع شده است
)قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ .... و قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهم(؛[16] ای رسول ما! به مردان مومن بگو چشم­های خود را از نگاه به نامحرمان بپوشانند ... و به زنان با ایمان نیز اعلام کن تا دیدگان خود را از هر نامحرمی فروبندند.